blank
Späť

Ako si vybrať proteínový nápoj, ktorý potrebujete?

13 September 2018

Pridané: 14:21, 13.09.2018
Počet zobrazení: 410

Pre koho môže byť užívanie proteínových nápojov užitočné? Koľko proteínu potrebujete?

Ako si vybrať proteínový nápoj, ktorý potrebujete?

protein

Čo je proteínový nápoj?

Podľa oficiálnej definície ide o „špeciálny potravinový produkt na výživové účely", ktorý môže byť konzumovaný z niekoľkých dôvodov. Je považovaný za potravinu, takže neobsahuje žiadne aktívne zložky alebo liečivá. Môže ho užívať každý, kto môže jesť potraviny ako mäso, mliečne výrobky, vajcia atď.

Pre koho môže byť užívanie proteínových nápojov užitočné?

Keďže ide o doplnok stravy, je určený pre ľudí, ktorí nie sú schopní zabezpečiť správny príjem bielkovín z bežného jedla. Môže sa to diať z viacerých dôvodov, medzi inými, keď
• má niekto namáhavú fyzickú prácu
• dospievajúci mladí ľudia robia šport
• ste športovec/športovkyňa
• sa zotavujete po zranení
• ste vegetarián
• držíte nízkosacharidovú alebo nízkotučnú diétu, aby ste schudli

Koľko bielkovín potrebujete?

Priemerný dospelý – nešportovec potrebuje 0,8 g bielkovín na kg telesnej váhy. Nanešťastie väčšina ľudí skonzumuje menej bielkovín ako je toto množstvo. Avšak, sú veľmi dôležité nielen pre športovcov – na regeneráciu a budovanie svalov, ale aj pre správne fungovanie tela. Výskum ukázal, že športovci potrebujú pre svoju regeneráciu vyšší príjem bielkovín. Množstvá sa však líšia podľa typu športu. Všeobecne vytrvalostné a silové športy vyžadujú príjem bielkovín 1,1-1,5 g respektíve 2 g bielkovín na kg telesnej váhy. Na budovanie svalov budete potrebovať približne 1,5-2 g na kg telesnej váhy a ak prijímate málo sacharidov, potom by mal byť váš príjem bielkovín okolo 2 g na kg.

Požiadavky pre športovcov

80% svalov sa skladá z bielkovín (keď neberieme do úvahy vodu, samozrejme) a sú zodpovedné za štruktúru svalov a ich fungovanie. Ak ste športovec, musíte zabezpečiť regeneráciu, rast, rozvoj a výkon vašich svalov a to môže byť zabezpečené v najväčších množstvách a najlepšej kvalite cez konzumáciu mäsa, mliečnych výrobkov, vajec, rýb a šejkov. Proteínové šejky sú veľmi populárne medzi športovcami, keďže dokážu zabezpečiť bielkoviny pre svaly veľmi rýchlo, vo veľkom množstve a v chutnej forme. No veľmi ľahko sa dá stratiť v dostupných proteínových šejkoch, keďže na trhu je veľa značiek, typov, príchutí, cien a zložiek.

Všetci potrebujeme bielkoviny, bez výnimky. Ak robíte športy a záleží vám na adekvátnej regenerácii a vysokom výkone, tak určite viete aj o dôležitosti bielkovín a aminokyselín – stavebných prvkoch bielkovín.

Zdroje bielkovín môžeme zoskupiť podľa nasledujúcich kritérií:

• biologická hodnota: do akej miery ich vaše telo dokáže využiť
• aminokyselinový profil: či obsahuje všetky aminokyseliny požadované pre budovanie svalov
• či obsahuje iné živiny alebo nie

Srvátkový proteín
Srvátkový proteín je vyrobený z mlieka. Je to zdroj bielkovín, ktorý pochádza zo srvátky, vedľajší produkt pri výrobe syra. Je produkovaný použitím rôznych technologických procesov ako je mikrofiltrácia, ultrafiltrácia atď. Proteínový izolát a koncentrát majú 90%, respektíve 80% obsah bielkovín. Hydrolyzát obsahuje aminokyseliny v rôznej forme a vstrebáva sa rýchlejšie ako proteínový izolát alebo koncentrát. Ak trpíte poruchou imunity alebo máte alergiu na jedlo, hydrolyzát je pre vás najlepšie – a zároveň najdrahšie – riešenie.

Kazeín
Kazeín je typicky pomaly vstrebávajúci sa zdroj proteínu, ktorý má špeciálnu vlastnosť, že keď sa zmieša s tekutinou vytvorí gél. To má za výsledok plnší šejk pudingovej konzistencie, ktorý je výborný pre ďalšie jedlá a dezerty. Rovnako ako srvátka, je dostupný v množstve rôznych foriem. Napríklad, poznáme kazeinát vápenatý, najzákladnejší alebo micelárny kazeín, ktorý je najčistejší, ako aj hydrolyzovaný kazeín. Kazeinát vápenatý a micelárny kazeín majú gelovú (zhusťujúcu) vlastnosť. Hydrolyzovaný kazeín túto vlastnosť nemá, preto sa rýchlejšie vstrebáva.

Ryžový proteín
Ryžový proteín je relatívne čistý zdroj proteínu, ktorý patrí k tým menej nákladným. Je to kvôli tomu, že neobsahuje kompletný aminokyselinový profil, jeho biologická hodnota je nižšia, čo sa odzrkadľuje v jeho miere využitia. Je skvelou voľbou pre vegetariánov, začiatočníkov a ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť srvátkový proteín.

Hovädzí proteín
Trh výživových doplnkov znovu objavuje hovädzí proteín. Je skvelou alternatívou, ak nechcete jesť produkty vyrobené z mlieka alebo trpíte alergiou na mlieko, ale stále hľadáte lepšie riešenie ako rastlinné proteíny.

BioTechUSA

 
Táto stránka používa cookies. Viac info